Wednesday, November 18, 2009

Usu Lilis dalam kenangan

salam..

aku bangun dari tido dikejutkan oleh tepon dari pak sab dari gersik. Innalillah, usu lilis ku meninggal dalam tido. aku bagaikan sik cayak ngn apa yg aku dgr.. sampe aku nanyak ngn pak sab "benar kata ktk tok pak?"

aku terus call sidak keluarga aku yg lain. n ternyata sidak pun terkejut ngn berita pemergian usu lilis. aku cepat2 berkemas n call abang aku. ngam juak nya bok abis kes kat mahkamah.. time mek org g sia, org dah rami juak mengerumuni umah pak sab. ada yg aku kenal n ada yg aku sik kenal. umah usu lilis sebelah umah pak sab ajak.. usu lilis tok bini usu li aku, usu li tok kazen pap sbb bapak usu li n bapak kepada pap adik beradik. aku berjarah ngn semua org termasuk usu li.. mata nya merah jak..apa2 pun su, be strong k? time ya aku nangga jenazah gik dimandik. aku hang back kat belakang umah n membantu apa yg ada.. cuma aku terfikir, gine hal tok mok dipadah ngn hafiz, anak usu lilis ku yg sulung. nya time tok gik SPM paper sejarah. Ya Allah..besar bena dugaan nya.

bila abis paper sejarah, kak cu n yak sita g ambik hafiz kat st thomas. jaik ati ku nangga nya meluk n cium jenazah maknya yg terbujur kaku. aku sikpat tahan sebak n aku turut menangis. aku cuba bayangkan prasaan nya time ya. sampe hafiz sik mok teruskan SPM nya untuk paper keduak petang tok tek sbb mok ikut ngubur jenazah maknya. p pap sempat mujuk hafiz.. ya Allah, terangkan lah hati kazen aku hafiz dalam SPM tok kelak. aku nangga anak bongsu usu lilis, si ain ya.. nya terlalu kecik untuk memahami semua tok. n aku tauk semua anak2 usu lilis akan stay kat umah mak usu lilis sidak kat boyan.. aku asa sidak selamat sia daripada umah neraka ya..

sik sangka aku, usu lilis seorang yg bait gilak2.. sik penah merungut.. bait gilak2.. n nya la org yg pergi dolok daripada seseorang ya. Tuhan maha adil. nya sayangkan usu lilis daripadanya. last aku kaka ngn usu lilis time raya ria, time aku nanyak payong ex aku kat kedei tempat nya keja. sik sangka pertemuan ya jadi pertemuan ku yg last ngn usu lilis... semoga rohnya dicucuri rahmat..amin..

alfatihah..


No comments: