Monday, November 23, 2009

Kursus Persediaan Guru Sandaran GSTT (sambongan..haha)

salam..

demikian lah tadi..ucapan Miss Flora Wilson selaku penyelaras kursus persediaan guru sandaran 2009. yeay..akhirnya tamat juak kursus 2 hari tok.. ngn enjoy sbb pa, mek org dilengkapi ngn ilmu yg membolehkan mek org kelak bertugas dengan lebih baik. mun ada rezeki terus diserap jadi guru tetap.. insya Allah

pagi tok, mcm biasa kursus start kol 8am. taklimat pertama pagi tok disampai oleh Encik Abdul Latip Bujang, guru besar SK Gita II. nya nyampei taklimat ttg pentaksiran pengajaran dan pembelajaran. adui...pergghhhhh....ngantok benar ku dgr taklimat nya tok..nya just baca.. baca.. and baca... sapa sik ngantok.. sorry cikgu aaa... penjelasan ktk sik brkesan. lepas Encik Abdul Latip berik taklimat, mek org pun minum pagi. aku terkam teh tarik jak tek.. then bahana pun dtg! perut aku memulas..caka ada jak.. p sikpa, aku tahan ajak..


mek org berkursus ka belajar geografi? konfiusss...

taklimat keduak disampaikan oleh Encik Zainal Abidin Selamat. waaaaaaaa... otai.. umur nya dah nak masuk 55 tahun. nya org johor p dah kawen ngn org sitok.. hehehe...aku ingat nya org swk tek. ne ndak kaka swk nang pas benar.. duhal bini nya tek org Teo Chew kuching. mixed marriage juak duhal. org tua tok nang banyak experience lah.. pa2 jak yg nya sampeikan ngn mek org sesaat pun SIK BORING.. he did well in attracting us.. he even knew how to crack jokes.. mcm ada sigek isu tadik, hal pemansuhan PPSMI (pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris).. "ktk org mok tauk pahal sidak mansoh PPSMI tok? "

aku blur...

" ne ndak, saya jadi jemaah nazir mencerap seorang guru matematik area petrajaya tok.. saya terdengar.. STUDENT, 4 PUSH 2 EQUALS TO 2"

mupus ku tetak.. muka Encik Zainal ya ngn simple ajak.. nya tok ngn cali lah... sik berasa taklimatnya ttg Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah dan Menengah (KBSR and KBSM) berlalu 2 jam cmya ajak.. respect aku! then... last abis was taklimat by Puan Kamariah Said, nya nyampe sesuatu ttg Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK)... haa..naktoklah penting sekali yg digunapakai dalam dunia pendidikan sebab apa? ya adalah intipati and sumber rujukan yg utama.. (apa asa mcm bersemangat jak aku ow??)


sebahagian daripada notes yg sempat aku salin..

pas nya berucap, sesi berik sijil..hahah...aku happy sbb pertama kali org EJA NAMA AKU dengan BETOL.. MOHAMMAD SUTIADI HAMSAWI.. mun sik, ada jak mistake, suffiadi lah, sutiasi lah, hamsanilah... aku asa berbangga sbb daripada 80 calon, aku antara 35 yang terpilih masok ikut kursus tok.. isian nya memang padat.. hope that i can be a good teacher one day..


masing2 dah laparrr... (sabar ridwan..siklamak gik ya..)



No comments: