Monday, November 23, 2009

Kursus Persediaan Guru Sandaran GSTT

salam..

hye everyone..

isnin bersamaan ngn 23 november 2009. pagi tok tek, aku menghadiri kursus persediaan untuk guru2 sandaran tidak terlatih (GSTT) yang diadakan di pejabat pendidikan daerah kuching, area stadium sarawak sia.


tada.. ngn jaik tulisan aku...ehhh!

pagi tok tek aku bangun awal antar abang aku ke epot sbb nya nak g mukah ada presentation ngn YB2 sia..then balit dari epot aku terus g ke pejabat pendidikan daerah. mula2 kosong.. ne ndak aku eran..aku ingat aku g salah ari.. duhal tek jam maseh kol 7.15am..cali ada jak. so aku tunggu ajak until ada seorang pgawai dtg approach aku.. "ktk peserta kursus GSTT kah?" aku just senyum n angguk ajak.. alu nya suruh aku sign kat ada sigek buku yg aku asa buku kehadiran asanya.. then aku tunggu agik until sorang demi sorang peserta mcm aku dtg.. then aku berkenalan ngn sorang bekas cikgu mcm aku juak, cikgu ridwan dari SK Laksamana.

mek duak leka beloya alu sik ingat nak masuk bilik mesyuarat.. rami juak la yg attend kursus tok, semuanya ada 35 orang. semua dari latar belakang yg berbeza. ada yg ada degree n ada yg dtg ngn SPM jak. n bila aku bertanyak ngn sidak semua, sidak semua ajar sekolah rendah..tang aku jak pas ngajar OPENG.. yarabi...tiba2 aku asa aku salah masuk kursus..p sikpa..aku teruskan ajak.. ya ilmu bah. lagikpun aku nang GSTT juak..apa salah aku ikut nak? ada sijil gik ya.

hari pertama tok start off dengan ucapan aluan oleh Miss Florida Wilson. nya penyelaras kursus tok. n nya lah pegawai yg amik aku jadi guru sandaran time aku mula2 ajar sekolah pulo dolok, tahun 2005. nya masih ingat ngn aku rupanya..haha.. pas ya.. taklimat pertama oleh bapak kawan aku, Encik Bedui Une, selaku pengarah pejabat pendidikan daerah kuching. nya membincangkan ttg cbaran n isu2 semasa pendidikan di Sarawak. aku admit, org tua tok nang SOMETHING... simple p berbisa. "mun student saya saya jumpa molah hal kat luar..tampar saya ajak.." perange sama ngn bekas pengetua Openg dolok, En Ahmad Hamdan. nang sejibik...

then, lepas nya kaka, taklimat disambung ngn taklimat pengurusan kelas oleh guru besar SK ST Theresa, Encik Anthony Layan. enjoy juak penerangan oleh org tua tok. p ada masa nya nya molah lawak nya sorang jak tetak. nok lain blur.. p apa pn, nya is one of the best headmaster in Malaysia. then mek org makan tengah hari. aku duak ridwan amik makanan then makan kat luar. nang leka beloya mek duak sampe sik ingat nak masok balit untuk taklimat ke4.. haha..


seperti yg ktk org dpt nangga, kaum lelaki hampir pupus!

bila dah masuk kol 2pm, giliran Encik Chew Kuey Hock selaku ketua unit pencerapan guru2 di PPD kuching molah taklimat. nya bekas cikgu SMK Santubong. nang mala jak berair bigik mata aku tam nya tok..ndak alah2 molah lawak. dahla lawak nya power... "kalau saya buat kursus ini, memang 3 hari 3 malam tidak abis woo.." nya main word 3 hari 3 malam ajak...eran aku..kaka punya kaka, sik sedar slot nya tamat.. dah kol 430pm. esok sambung agik..slot seterusnya oleh entah aku pn sik ingat nama pegawai.. mudahan juak aku dpt status tetap kelak tahun depan..aku masih bingung aku masih terkial2 mok carik keja tetap. maybe belum ada rezeki aku ujugn tahun tok, mudahan tahun depan tahun rezeki untuk aku, untuk aku ubah hidup..n untuk aku cuba lupak NYA..


aku, pas ya nak tengah aku sik ingat (esok ku nanyak nama) and ridwan..


aku sambung gik esok...chow..


No comments: