Thursday, January 7, 2010

Penggunaan nama Allah oleh golongan beragama Kristian


salam..

aku asa terpanggil untuk mengulas ttg isu tok. isu yg dah jadi bahan bualan malahan bahan tampar sepak n terajang masyarakat islam di negara kita tok. mula2 aku dgr ttg isu tok agak terkejut juak lah. kan apa, apa yg benar2 mecah palak aku fikir was kenak sistem kehakiman HANTAR seorang tuan hakim berbangsa cina untuk mengadili kes penggunaan perkataan Allah oleh majalah gereja catholic Herald Weekly? keputusan yg nyata amat mendedahkan "paloi" nya sistem kehakiman di negara kita tok khususnya mahkamah tinggi. apalah seorang yg berbangsa cina tauk ttg agama Islam? walaupun nya berpangkat Hakim di mahkamah tinggi.. nyata kerajaan dah "terlepas" pandang ngn isu tok sampe sidak Herald Weekly dah berani membuat sesuatu yg beyond pemikiran umat Islam Malaysia.

aku baca bermacam2 blog and artikel yg menyentuh isu tok.. rami yg bengang (sik terkecuali aku) ngn penggunaan tersebut. tapi bila aku bandingkan antara penulisan2 yg boleh dijamin kredibilitinya, aku sikpat nak madah apa2 juak.. kita dalam keadaan diluah mati mak, ditelan mati bapak. ingin aku jelaskan ngn sidak org yg DIAM di semenanjung, di Sabah n Sarawak memang dah lamak sidak pake perkataan Allah dalam kitab sidak yg digelar Al-Kitab.. kawan aku ahli dalam Sidang Injil Borneo and aku dimpun ada baca kitab tok.. memang sidak gunakan Allah sebagai Tuhan sidak. p aku eran, dari 70s gik sidak dah pake.. sikdapun masyarakat Islam di Sabah n Sarawak gago2.. kat semenanjung terus gago nak beramok lah..jihad lah.. cuba sedar sikit.. iboh alu nak kamboh bah.. tol sik? memang benar, Allah adalah tuhan bagi Umat Islam.. tuhan yg maha satu... ya kita dah sematkan dlam hati nurani kita..mun ada gik org Melayu lain yg tersesat, murtad.. ya salah siapa? aku fikir, ya terpulang pada kekuatan iman kita dimpun, mun kita sik kuat, memang kita akan tersesat.. so sik perlu kita cepat melenting..

apa yg perlu dibuat aku nangga la buat masa tok, sistem kehakiman perlu disemak balit.. nangga dolok kes ya.. melibatkan agama apa.. maka dah dari dolok kita tauk, Malaysia negara Islam.. aku ingin madah ngn seluruh umat Islam di Malaysia tok, usah takut ttg isu tok, kita lawan2 juak p perlu melalui saluran yg betul.. sidak "talam dua muka" tok mun nangga kita kelaie sama dirik, kin suk sidak.. tetapkan hati kita, kuatkan iman.. aku yakin, Islam mengajar kita erti toleransi.. namun, toleransi ya biar ada batas.. sesungguhnya manusia tok, bila dah jaik, nya boleh jadi sejaik syaitan.. nauzubillah..

Allahuakbar!

No comments: