Saturday, September 12, 2009

1st time aku molah kek cheese.

salam..

haha..aku busy aritok..mula2 ngemas umah.. ein kazen aku diam kat umah aritok..k tolong mak molah biskut konfleks.


then aku bersiap sedia nak molah kek cheese yg aku belajar dari Kak Anim (cikgu Fridah) kat sekolah openg.. aku asa mudah jak p persiapan nya menjenuhkan. barang2 nya mudah, cheddar cheese sekotak, susu pekat manis setin, 2 peket cheese crackers. ya ajak.. eh aok, aluminium foil.. bila dah bersemangat tek BARULAH aku ingat kat umah tok, mek org sekda bisik mixer.. masya Allah.. asa nak tanggal aku menyebatikan cheese ya ngn susu (cheese dipukul ngn susu sampe sebati).. last2 aku main tipu.. aku pake teknik double boiling (terima kaseh kursus culinery art SATT hehehe). mok juak cheese n susu ya sebati..aku just k sendok ajak..ngn sakit. then aku layer dolok mixture ya kat dalam kontena yang dilapit ngn aluminium foil.. mula2 krim lok, then krakers dan krim sampeilah nya tinggi.

tok jadinya,

haha..cheese crackers brand tok ba..


proses menyebatikan cheese ngn susu toklah paling sakit.. (teknik double boiling)


1st base layer...cheese mixture


2nd layer, cheese crackers.. dipadat2


toklah final layer..then kah lam petais..

aku hope apa yg aku polah tok nyaman..almaklumlah..bulan posa tok..ne pat nyerik nak? hahhaha

No comments: