Wednesday, September 15, 2010

mengapa aku sik suka raya..

salam

aku mintak maaf banyak2 sbb sik ngepost on the 1st raya.. biasalah..kamboh ndak tentu pasal nak nyambut raya.

kenak title post aku cmya? mok tauk apa sebab aku sik suka raya..bukan sik suka sebenarnya, cuma kurang gemar bila menjelangnya raya. kan apa, time nak raya (masih bulan posa) kan main gik persiapan kita nak raya, nangga org bejual kat bazar ramadan, cheap sales kat kedei2, jeraya jem pulang ptang2.. p bila dah raya nak, paling kurang pun 1st day n 2nd day raya jak org gago2 then pas ya, terus senyap gik.. dats y ku madah aku sik suka gilak raya.. perasaan ya cepat abis.

hurm..tahun tok raya seperti biasa, cuma keadaan umah yg dah berubah kit la.. pap molah renovation bahagian dapur n stor rumah. so meja makan kat dalam ruang tamu 2 dah dipindah ke dapur baru, n stor lamak diperbesarkan supaya banyak barang dpt dikah dalam ya. nang penat juak la ngemas umah yg mcm tibak baok semalam b4 raya. dah la aku kenak lelah n demam sehari gik nak raya. p aku tahan juak, suppose aku makan ubat 3 kali sehari alu jadi 1 kali sehari..gila..sik ku mok buang posa ku. sik tegal ya aku sik tamat posa..n sampe aritok sora aku maseh hilang..(sora rockers la) so keadaan tok sangat mengganggu perjalanan raya aku.

1st raya, mcm biasalah, g smyg raya kat jamek ngn pap, bg andy n amim. aok, si samim balit sehari b4 raya. nang mcm tan sri lah nya. dah la keja2 ngupak bawang, blender dak lengkuas ya semua aku buat awal2 ngn mak. biasanya tahun lepas n sebelumnya, samim buat..ahhaha...sik aci! then lepas smyg raya mek org terus ke umah pak sab n mummy. ya wajib.. pak sab abang mak aku. while mummy (anjang yan) kazen pap.. bis umah mummy mek org pegi umah anjang jemi n anjang jenah (kakak pap) and ngah siah n ngah jeli (abang pap). wahaha..ari ya nang makan ajak keja aku. p kontrol juak la..mun sik menembam gik aku kelak. then, usu sal call suruh berkumpul kat umah wa sari. mek org pegilah sia tek.. cun gilak sidak cik jamel n family datang. alu bergambar semua.


lom madak abis tok..


tiba2 bg pai madah, gambar sot!


edisi istimewa adi n ila mentor..kah2... n again.. gambar sot!


yang and denjeros..


cucu2 ensem allahyarham tn hj nussy keh2

1st day raya nang keja aku, makan, tido, minum , bejalan, nangga tv, dengar mp3 n mkan.. OI RICHIE..UDAH GIK!

then masuk 2nd day raya umah aku molah open house. mcm biasa2 nya. tapi aku rasa tahun toklah org paling rami dtg umah time open house. mecah rekod tahun lepas.. tahun lepas 168 org dtg. tahun tok? haha..210! perghh.. sik menang tangan aku n family ku melayan.. p mula2 dalam kol 11am cmya sekda org dtg.. aku ingat tahun tok sik rami..sekali tek, kol 1pm cmya, org mula nyerang umah aku sampe kol 10pm!! sik pernah mek org extend open house sampe malam.. p apakan daya, sahabat handai dtg ke umah. aku tido malam ya lepas open house masih berbaju melayu..kotan kepak ba..

3rd day raya, mek org balit kpg belah mak, kpg beradek. mcm biasa, k perauk yg ditunggu kat pengkalan kpg gobel. hehe..cali ada jak nenek ku, maka berloya ngn aku kan main gik bes.. last2..

" OO JENI (mak menakanku).. SAPA NGAN AKU KELAKAR TEK?"

ya udak ku jawab nya.. aiee.. richie ya mak.. anak aji nor duak aji art.. hahahaha... ne ndak, dah masuk 94 umurnya time tok.. pjg umur nenek. munlah org ninggal nek den gik maseh nakkah best.. malam ya mek org start main bunga api.. kazen ku embak bunga api nok reganya rm300 ya k main anak2 buah.. hahahhaha.. nang kedak apa jak malam ya.. nak madah mcm palestin israel berperang pun ada juak.. sampe silo mata ku nangga bunga api nak ditembak ke langit malam ya. bok ku tauk gine perasaan beraya di bandar n beraya di kpg halaman.. best gik beraya di kpg..tenang jak asa.. n makanannya best!!

4th day raya, sekda pa2 juak dipolah aritok.. hari isnin.. n ada kawan2 dah start bekerja. aku lom gik, supposed aku turun p aku pun cuti approve oleh HR sampe jemat..ehehheh..enjoy! malam ya aku spend masa ngn insan pernah aku sayang dolok. nya cun juak mssg ngn aku nak jumpa aku b4 nya balit KL. aku pun pergilah beraya kat umah nya. bila nya senyum, nang manis wajahnya, mcm dolok..sik pernah berubah. cuma keadaan dah berbeza. nya dah ada karier di KL n dah ada BF yg sangat baik untuk jaga nya sinun.. aku sempat kaka ngn BF nya.. pergh..kaki loya juak nya duhal.. ahahhaa..mek duak g beli barang makan paling nya suka, beef pancake pizza ria..teringat zaman dolok2. ehehhe.. pas ya mek duak round2 pasar nangga pasar sampe lah aku antar nya balit ke rumah. nya sempat ucap thanks ngn aku n wish aku good luck ngn kerja baru aku.. yalah tek, alhamdulillah juak, aku dah dpt permanent contract ngn SEDC under company SeDidik nya. 1hb 10 tok aku mula tugas secara rasmi..syukur alhamdulillah..

5th day raya.. iaitu hari tok, aku ngn staff2 sedidik pergi open house umah Kak Ai, kat jalan song, tabuan. aku, wee, dyna, linda, justin, syafiq n kartini. nang nyaman la masak2 kat umah kak ai tek.. eehehehe..sempat juak ku main piano umah ya.. perghh....besar ada jak umah kak ai..takut ku.. hohohoh...

kepada nya.. aku just mok madah, aku suka berkawan ngn nya.. n nya dah mula mencuit hatiku sedikit demi sedikit..aku hope tok akan jadi permulaan yg baik untuk hidup aku yang baru tok.. kenali aku seadanya.. then u will know about me better..

selamat hari raya.. temu lagik minggu depan..





















No comments: