Friday, September 24, 2010

sekda rehat ka boss?

salam..

apa kaba ktk org tek? moga sihat sentiasa. sesungguhnya, kepenatan badan aku dah mencapai tahap maksima. sepatutnya ari jumaat tok, mek org di simunjan tapi boss molah keputusan, malam tadik perlu disettlekan juak n dpt balit kuching malam ya juak.


tok time feri nuju ke kabong... (encik awang n athen gik beloya)


kat kpg nyabor, dah nak masuk area kpg kabong.. tok kedei tempat mekorg isi minyak keta..

ok.. let me do some recaps here. hehe.. flashback balit. hari rabu ya tek, aku, encik awang (pengurus komunikasi korporat), aku and athen (driver) mulakan perjalanan dengan pergi ke kabong. kira2 3 jam dari kuching la perjalanan ya. jeraya mcm biasa kecuali kat area sri aman ya nang bergelora sikit.. lembang lembit jak jerayanya. mek org sampe ke kabong dalam pukul 12 tengah hari, bertolak dari kuching kol 8am. sampe jak mek org kat kabong mek org berpusin2 carik majlis daerah kecil kabong untuk jumpa ngn encik Nazri, S.A.O kabong ya tek. bila dah sampe ke sia, mek org stop lok kat rest house kerajaan kabong. boleh la tahan bilit ya, ada ekon n katil 3 igek. and bilit mandiknya pun selesa. cuma lampu depan bilit jak kelip2 sikit.


ngerutiikkk...

cuma sigek sik best nya, skda tv.. nang super bosan aku ngn boss serta athen.. mun hp ku dpt on9 tek nakkah best.. dahla laptop aku nok notebook ya dipake syamim kat matrix.. adeh.. nang sekda pa sitok.. lepas kah barang semua, mek org pegi jalan2 kat sekitar pasar kabong. nangga apa dipolah org sia. ada sigek tempat kat sia, aku nunggahnya dataran kabong, tempat berkumpulnya warga2 emas n duduk kat stall2 beloya.. masing2 ada minuman masing2.. ehehe..aku suka nangga keadaan tok. nang rami la.. aku, athen duak boss pun duduk kat stall juak, nangga keadaan sekeliling sampelah ditegur oleh kaunselor kabong, cikgu alwi. alu join mekorg nya tek.


kaunselor n penghulu kpg kabong.

lepas beli barang2 keperluan, mek org balit ke resthouse.. badan dah semua kepak2. aku sempat mssg beberapa sahabat k beloya n aku sempat mssg nya. tapi yalah, dunia dah berubah. mek duak dah mcm sik kenal gik sapa aku sapa nya. but the decision has been made. even aku admit, aku sikpat lupaknya, ya nang dah ditakdirkan. nak dijadikan cita malam ya, aku sik tauklah sama ada ada unsur ghaib yg ngaco mek tiga malam ya atau ngaco aku sorang jak malam ya. aku nang jenis susah nak tido mun kat tempat org. mun sik salah aku n aku nang lom pekak gik, aku dengar sah2 ada org ketok penjan n pntu slo2.. tuk..tuk..tuk..beberapa kali sampe aku asa kurang selesa n aku terus bangun ke jamban.. 10 kali aku kuang kuit ke jamban sambil athen pun turut terjaga.. sampe jak pagi esok, aku terus madah ngn boss.. DUHAL NYA TAUK N DENGAR JUAK.. so sahla mek org ada kenak kaco malam ya.. astargfirullah.

pagi seterusnya, khamis, mek org brjumpa ngn SAO encik nazri, discuss hal tanah n tapak k mek org mendirikan tadika seDidik. encik nazri tok nang simple la palaknya.. "aok..aok.. lak serahkan ngn saya, saya ngurus tok ngn org2 kampong.. tol sik tuan aji " kata encik nazri n di aok2 oleh KK n penghulu kabong. ada tanah juak diberik oleh SAO kat sebelah dewan masyarakat kabong..ya ku madah..senang jak keja mek org tam SAO ya tek.. lepas mek org dah kenal pasti tempat k molah tadika, n rumah k sewa sementara k nunggu tadika siap, mek org terus berlepas ke maludam untuk jumpa SAO, ketua kampung n penghulu. sampe jak mek org kat maludam, mek org terus g ke pejabat daerah maludam, cun2 sebelah SK Chung Hwa maludam. ngam juak biak UPSR nang sunyik jak kpg ya.. then mek org diembak jalan2 oleh KK n penghulu melawat sekitar tanah berpotensi didirikan tadika SeDidik n umah sewa untuk tujuan sementara. ada sigek tanah yg sudi diberik oleh penduduk kpg maludam, nang besar, luas p masalahnya, cun2 depan kubo..ahahhaha encik awang terus geleng2. .

settle hal kat maludam, nangga jam still awal. so mek org diembak lepak kat kedei kopi area pasar maludam.. nang kecik la pasar tok. nang cali juak dengar KK n penghulu masing2 bukak cita lamak.. sempat juak KK awang karim berpantun.. n sigek gik yg susah sikit aku asa.. kan apa, aku nang susah mok faham bahasa sidak tok.. nang pure bahasa swk loghat dalam2..

"k po tokrang datang tek..k sikai ka?"

aku masih ingat aku disoal oleh sorang penduduk sia.. sikai ya merujuk pada motosikal. ne ndak aku aok2 ajak n senyum.. nasib encik awang ada.. kebetulan nya pun asal org lingga, jiran sidak tok juak. so abis semua hal2 di maludam, mek org membuat keputusan untuk terus ke simunjan. nang gila juak palak boss aku tok.. dah kol 5pm still mok ke simunjan juak.. apa katanya? mun ditangguh, banyak gik keja nunggu lak.. nang WORKAHOLIC! aku suka caranya..cepat n effective.. so mek org mecut ke simunjan..

on the way ke simunjan.. athen molah lawak.. nya madah boss, tangga minyak tok lok.. sekali tek, time kat tengah2 jeraya nuju ke simunjan (55km), minyak nak blinking dah.. yobih..cuak juak dah nyawa ku.. ne ndak, sapa mok nolong dalam keadaan mcmtok, dah la jam dah kat kol 6pm.. dah nak gelap ari. bertawakkal ajak la mek tiga time ya.. ngam2 sampe juak walaupun lampu warning minyak blinking.. sampe kat simunjan kol 6.35pm.. n mek org becarik ngn gas station.. nang nasib mek org juak, cina nak nutup kedei mek orgsampe sia.. "OOPPPPP AMOI.. TUNGGU DULUUU" kata athen dari jauh.. alhamdulillah, sempat juak mek org ngisik minyak.

mek org makan jap kat stall area pasar simunjan sambil tunggu Penghulu Raili dtg.. bila nya dtg aku ingat sapa tek.. mcm A. Galak pelakon tv jak org tua tok.. nang rugged.. ahhaha..bersongkok n berbaju melayu ijo. alhamdulilah, settle urusan di simunjan.. jam menunjukkan kol 9pm.. so mek org bergerak menuju balit ke kuching, tapi k feri batang sadong (sungai buluh) n terus tembus ke asajaya.. nak dijadikan cita agik, maka encik awang n athen da berkali2 limpas n k jalan ya k ke feri tapi entahla apa jadi malam aku pun ndak tauk, athen n encik awang gagal carik simpang yg sama yg udah dipake nya berkali2 ya dolok.. mek org sesat dalam utan area sebuyau. bayangkan dahla malam gelap, tang ada keta mek org, jalan sebesar muat keta mekorg ajak n langit berguntur n berkilat sabung menyabung.. nang creepy..damn.. kedengaran juak kumat kamit mulut encik awang baca doa.. dalam sejam cmya mek org dpt carik jalan balit.. senyum jak encik awang.. sampe kat feri, sik juak gine2.. ada kedei kokey gik ya kat seberang ya.. jual minuman n makanan.. aku duak athen ngencang sate panggang..kotan lapar..time ya jam dah kol 10pm.. mek org selamat sampe kuching dalam kol 11pm cmya.. hahha.. sepatutnya aku cuti jemat (aritok) tp boss suruh turun jak.. settle keja2 yg pelu dibuat immediate lepas travelling ya. ok juak la.. aku turun k baju melayu merah n jeans jak aritok.. overall aku dah mula merasa hebat nya bekerja kat sedidik tok..mudahan aku sentiasa menapak dngn lebih maju gik..

aku rindu ngn nya.. sangat2 rindu p apa leh ku buat? hurmm..

No comments: