Friday, January 30, 2009

Journey to Miri Chinese New Year 2009

abang, ngah jeli dan aku (ngah mengawal bekalan makanan ^_^)


abang sedang memandu dengan prihatin


dua tin minuman isotonik 100 plus teman sepanjang perjalanan


inilah datuk shafiq raikonen, teman seperjuangan yang pada ketika ini baru balik dari sibu. (saya mengambilnya di stesen bas Miri)


cuaca memang buruk!



assalamualaikum

alhamdulillah, hari yang diberikan kepada saya oleh Tuhan amat indah. semuanya berlalu dengan baik dan bermakna. saya telah bertolak ke Miri pada Isnin, 26 Januari yang lalu. perjalanan ke Miri dengan menggunakan bas memang memenatkan tapi bagi saya, saya amat seronok kerana saya dapat melihat keindahan tanah air sendiri. saya akui, saya tidak gemar untuk menggunakan kapal terbang. perjalanan yang sepatutnya mengambil masa 12 jam (standard) telah menjadi 16 jam disebabkan oleh bas Biaramas yang kerap berhenti untuk mengambil penumpang. saya bertolak pada pukul 7.30am dan sampai di Miri pada pukul 11.30pm. saya pergi ke Miri untuk memandu kereta abang saya pulang ke Kuching. oh ya, abang saya telah diminta berkhidmat di firma guaman di Kuching kembali. disebabkan abang saya tidak berapa mahir memandu dalam perjalanan jauh, saya galas tugas tersebut dengan hati yang terbuka (^_^).

tahun baru cina di Miri sememangnya meriah. sukar untuk saya tidur di malam hari akibat bunyi mercun yang kuat dan tanpa henti. di sekitar perumahan tempat saya diami, hampir setiap hari ada tarian naga yang dipersembahkan oleh persatuan cina Miri. saya begitu tertarik sekali dengan tarian tersebut.

pejam celik pejam celik, saya sudah kembali ke Kuching, berangkat dari Miri pada pukul 8.30am dan sampai di Kuching pada pukul 10.00pm. saya memandu dari Miri ke Sibu dan seterusnya disambung oleh abang saya. mujurlah tiada apa-apa yang buruk berlaku sepanjang perjalanan kami kecuali ketika melimpasi bandar Sibu yang ketika itu sedang banjir dan menaiki bukit begunan di kawasan sri aman. kami tiba di Sibu pada pukul 2pm. saya sama sekali tidak menyangka bahawa jalan di sepanjang jalan Lanang dinaiki air. "belting" kereta kelisa abang saya berbunyi kasar selepas merempuh air tersebut. namun, setelah beberapa jam kemudian, bunyi tersebut hilang. di bukit begunan, pada pukul 8pm, hujan yang turun tanpa henti telah mengakibatkan kabus yang begitu tebal sehinggakan kami terpaksa berhenti seketika di tepi jalan. saya tidak dapat melihat jalan raya disebabkan oleh kabus yang bergerak umpama awan yang sarat hendak hujan.


kini saya sudah kembali. syukur alhamdulillah. saya akan kembali ke unimas isnin nanti untuk ke kelas. saya rindu akan kawan-kawan saya di sana, terutamanya seseorang yang telah mengetuk pintu hati saya.


sehingga ketemu lagi ya! salam..



2 comments:

Anonymous said...

ada org buat ktk?...aikk....siapa ooo?..ada ka ktk buat salah kat org???..ermm.how dare they did this towards u...

Richie said...

pada dasarnya soo hee Hulk sik penah bermusuh ngn sapa2 di dunia tok. mungkin ada yang hulk buat salah tapi dibalas sampe cmtok skali.p sikpa, tuhan maha adil bah. soo hee tek apa kaba?