Monday, September 1, 2008

perubahan seketika

assalamualaikum,

bertemu kita lagi di dalam ruang maya ini. terima kasih kerana singgah sebentar ke laman blog saya. pertama sekali ingin saya jelaskan di sini ialah untuk masa sekarang, saya akan memperjuangkan kembali keupayaan saya dalam memperkembangkan pengetahuan bahasa melayu yang saya jujur akui kian menipis setelah berinteraksi dalam bahasa inggeris pada sebelumnya.

kesedaran ini muncul secara tiba-tiba ketika saya terbaca makalah yang bertajuk "persuratan kebangsaan guna bahasa melayu" yang diterbitkan oleh Utusan Sarawak bertarikh 25 ogos 2008 yang lalu. setelah meneliti kandungan makalah tersebut, amat janggalnya jiwa saya apabila selama ini saya hanya bertutur dan berinteraksi menggunakan bahasa inggeris dalam pelbagai konteks komunikasi. serta merta saya terdetik dan saya malu sebentar kerana apalah gunanya pengetahuan yang diajar oleh pelbagai orang guru bahasa melayu di sekolah tidak dipraktikkan semula di peringkat ini? oleh itu, saya berfikir sejenak dan berpendapat inilah masanya saya bertukar kembali menulis di dalam bahasa kebanggaan kita, bahasa melayu.

“Pernah juga saya terdengar sendiri para tokoh kita yang berbual bahawa mereka kurang faham faham bahasa Melayu kini kerana banyak katanya yang tidak mereka faham. Andaian saya kerana tokoh tersebut tidak membaca banyak karya dalam bahasa kebangsaan kita.” memetik kenyataan Zaini Oje, bekas pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka Negeri Sarawak, saya amat bersetuju dengan anggapan beliau itu. mengapa boleh terjadinya situasi sedemikian? keadaan begini bukan sahaja berlaku kepada tokoh2 di negara kita, daripada pemerhatian saya sendiri, pensyarah di institut pengajian tinggi juga kian rancak berbual menggunakan bahasa inggeris. hanya golongan pelajar sahaja petah berbahasa melayu tetapi pihak atasan cuma sekadar "melihat sebentar kemudian melangkah pergi"

makalah tersebut benar2 membuka mata dan hati saya untuk kembali memperjuangkan martabat bahasa melayu seperti yang telah saya lakukan pada tahun 2001 dan 2004 dahulu. beberapa karya yang telah saya lahirkan semasa menuntut di alam persekolahan satu ketika dahulu memang saya sendiri akui, bukanlah mudah untuk menghasilkannya pada konteks sekarang. dengan keadaan sekarang, saya fikir saya tidak mampu untuk mengolah plot atau cerita seperti dahulu. oleh itu, saya ingin bergiat kembali di dalam dunia penulisan yang dulu pernah menjadi kegilaan saya.

saya menyeru kepada rakan2 saya yang lain, bersama-samalah kita menjaga martabat bahasa kita, bersama-sama kita gunakan bahasa kebangsaan kita ini untuk memastikan kesinambungannya terjamin..

insya Allah kita akan berjumpa lagi pada lain masa, sambutlah salam perpaduan daripada saya. oh ya, hampir terlupa, selamat menunaikan ibadah puasa 2008. semoga amalan kita diberkati Allah.

assalamualaikum..


No comments: